Newsletter
Navigatie
 
KPN Mobile Radio
KPN divisie IMS Private Mobile Radio

De divisie IMS Private Mobile Radio (PMR) van KPN in Capelle aan den IJssel houdt zich bezig met mobiele communicatiesystemen. De heer K. Taal is betrokken bij de implementatie van het C2000 netwerk, een nieuw communicatie-systeem voor politie, brandweer, ambulance en de marechaussee. Hij deed een beroep op Black Box.
In de afgelopen periode zijn nieuwe meldkamers opgezet waarbij politie, brandweer en ambulance in één meldkamer worden ondergebracht. De meldkamers zijn voorzien van het nieuwe C2000 communicatiesysteem en bedieningsapparatuur, daarbij wordt alle radioapparatuur via de PC bestuurd door een centralist.
Er werd besloten alle PC's van de tafels te halen en ze in één centrale technische ruimte te plaatsen, om van daaruit de radiobediening centraal te beheren. KPN ontwikkelde specifiek voor dit project een nieuwe audioconsole om de eerder gebruikte grote, ruimtevretende audioconsoles te vervangen.

De oplossing

In het voortraject werd KPN geadviseerd door de Black Box Tech Support medewerkersover de beste oplossing voor deze situatie. Men wilde het systeem kunnen beheren op afstand en daarvoor werden KVM-switches (o.a. de ServSwitch Ultra en Wizard) geadviseerd in combinatie met enkelvoudige en zesvoudige KVM-extenders. Hierdoor konden de PC's van de meldtafels naar de technische ruimte worden verplaatst.

Een demo-sessie gaf KPN en hun klant vertrouwen in de toepassing.

De applicatie

In de nieuwe situatie heeft de centralist de beschikking over toetsenbord, de audio bedienconsole, muis en een aantal schermen om de situatie te overzien en informatie te registreren en vergaren. De centralist kan op de C2000-monitor kiezen met wie hij wil communiceren.

Het enige dat hij daarna hoeft te doen, is op de knop drukken om een signaal te zenden. Omdat de service en het beheer in de technische ruimte gebeurt, stoort het de centralisten niet.

Bovendien is het zo dat door standaardisatie en de modulaire opbouw het relatief eenvoudig is een meldkamer uit te breiden indien dat nodig is. KPN is verantwoordelijk voor het onderhoud binnen de meldkamers en heeft voor de apparatuur een servicecontract afgesloten met Black Box.


De heer Taal over Black Box:
'In het contact met Black Box heb ik ervaren dat zij op een overzichtelijke en heldere manier informatie verstrekken. Wanneer ik een vraag heb, weten zij daar altijd direct op in te spelen. Tijdens de installatie van de producten was er wel eens sprake van kleine probleempjes die na telefonisch contact met de Tech Support afdeling snel werden opgelost."